Vem ska rädda ungdomen?

Det pågår en strid i vår samtid – en strid om ungdomen. Denna förvirrade, hjälplösa och av konsumism förledda grupp behöver tydligen en räddare. Ett tag såg han ut att komma från vänster. Men vindarna har vänt, och högern har fått sin alldeles egna kultfigur.

Jordan Peterson har på senare tid upphöjts till något av en profet för unga individer, i synnerhet unga män. Den 55-årige kanadensiske psykologiprofessorn har etablerat sig i rollen som filosof, politisk kommentator, Youtube-fenomen, livscoach och en hel del annat. Från att ha varit praktiskt taget okänd utanför University of Toronto, där han är verksam, blev Jordan Peterson namnet på mångas läppar när han i september 2016 kritiserade en kanadensisk diskrimineringslag om könsidentitet (C-16). En potentiell konsekvens av C-16 var enligt Peterson att den belade användningen av andra pronomen än det som en person föredrar om sig själv med förbud, något som han menade kolliderade med yttrandefriheten.

Petersons berömmelse steg ytterligare när han i januari i år medverkade i vad som utvecklades till en smått absurd intervju med Cathy Newman i brittiska Channel 4. Newman såg som sin uppgift att debattera med sitt intervjuoffer snarare än klarlägga hans uppfattningar för tv-tittarna. Resultatet blev inte smickrande för programledaren, som i sin iver att avslöja den samlade Peterson som en provokatör hemmahörande i alt-högern gång på gång försökte förvränga vad han hade sagt. Videon har i skrivande stund över åtta miljoner visningar på Youtube.

Något som bäst beskrivs som en kult har uppstått kring Jordan Peterson. Kommentatorer världen över försöker förstå hans attraktionskraft. Hans budskap om styrka och ansvarstagande träffar onekligen rätt bland många unga. Detta har ihop med en darwinistiskt rotad kritik mot modern vänsterfeminism, postmodernism, politisk korrekthet och upplysningsfundamentalism lagt grunden för hans oerhörda popularitet. Det är lätt att uppleva Petersons ord som befriande. Därtill besitter han en speciell karisma och har en förnuftig, vetenskaplig framtoning.

Ironiskt nog framkallar denna kyliga rationalitet ett sektliknande och småhysteriskt beteende hos somliga. För dem är Jordan Peterson en frälsare i ordets rätta bemärkelse. Efter ett framträdande i London skrev den normalt nyktre och eftertänksamme Douglas Murray en passionerad artikel i The Spectator som skildrade något som påminner mer om ett slags väckelsemöte än en föreläsning av en akademiker.

Last Sunday night a capacity crowd of mainly young people packed into the Emmanuel Centre in London. Those who couldn’t find a seat stood at the back of the hall. When the speaker entered, the entire hall rose to its feet. […] Occasionally a line would get its own burst of applause. One of the loudest came after the speaker’s appeal for the sanctity of marriage and child-rearing.

Den här sortens publik behöver knappast övertygas, utan söker genom Peterson bekräftelse för sina egna föreställningar om sakers tillstånd. Han har gjorts till uttolkare av Sanningen med stort S.

Det är ändå anmärkningsvärt att en talare som flirtar öppet med kristendomen kan ha den effekten på dagens sekulariserade unga. Jordan Peterson-fenomenet får betraktas som banbrytande i en tidsålder där den västliga ungdomen, åtminstone ytligt sett, annars tenderat att lockas av det världsliga och materialistiska framför det andliga och metafysiska. Traditionellt har marxismen kunnat erbjuda en närmast perfekt avvägd blandning av vetenskaplighet och morallära, som politiskt engagerade unga enkelt kunnat ta till sig. Men nu har alltså Peterson, med stöd från den schweiziske psykiatrikern Carl Jung, experimenterat fram en idécocktail som gett den radikala vänstern konkurrens om denna målgrupp.

När brittiska Independent i februari lät publicera en nedgörande kolumn om Peterson av den slovenske filosofen och vänsterdebattören Slavoj Žižek kom det därför inte som någon överraskning. För några år sedan haglade artiklarna som porträtterade Žižek som den moderna filosofins Elvis. Liksom Peterson fyllde han föreläsningssalar och stod i kulturkrigets centrum, för att på senare tid alltmer ha förpassats till periferin. ”The days when I was able to publish comments in The Guardian and occasionally even in New York Times are long gone”, medgav han nyligen.

Žižeks text i Independent, som anspelade på samma alt-högerkarikatyr av Jordan Peterson som Cathy Newman torgfört, bar prägeln av den marginaliseringen. I klassisk Žižek-anda varvades legitima poänger med logiskt haltande och långsökt argumentation. Till den första kategorin hörde kritik mot Petersons oprecisa och många gånger svepande användning av begreppet marxism. Till den andra ett resonemang om att de tyska nazisternas antisemitism var ett patologiskt fenomen och inte en ideologisk problemformulering, något som påstods gälla även om deras utsagor om judar som roten till alla samhällsproblem hade varit sanna. Detta kopplades sedan samman med Petersons förmenta invandrarfientlighet, vilken i sin tur understöddes med lösryckta citat av oklart ursprung.

Slovenen gick på knock, men missade. Om detta gör att han släpps tillbaka in i vänsterjournalistikens finaste salonger återstår att se. Oavsett vad har Peterson mot Žižek förutsättningar för att bli en intressant duell. I potten ligger västs ungdom. Själv sätter jag mina slantar på kanadensaren i den blåa ringhörnan.

(Bild: https://www.sott.net/article/375473-Jordan-Peterson-Stop-saying-things-that-make-you-weak)

En reaktion till “Vem ska rädda ungdomen?”

  1. Jordan Petersons idéer går varken att förena med C.G. Jungs psykologi eller kristendomen. Han representerar en postmodern konservatism som grundar sig på Hegel och Nietzsche. Hans rationalism och reduktionism är gränslös. Även om han yttrar sunda åsikter så är hans tankegrund ohållbar. Läs den här artikeln: Critique of Jordan B. Peterson’s
    Neo-Hegelian philosophy

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s